Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM)

Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM)

Wij zoeken innovatieve bedrijven voor ons consortium

We zijn verheugd om aan te kondigen dat de SWIM-regeling, nu bekend als de Tijdelijke Subsidieregeling Zero-Emissie Mobiliteit (TSZEM), officieel is gepubliceerd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Wij vormen een consortium om in aanmerking te komen voor deze Subsidieregeling. Heeft u interesse om deel te nemen aan ons consortium of heeft u vragen over de SWIM/TSZEM? Neem dan met ons contact op via onderstaande button ''Neem deel aan ons consortium''

De aanvraagperiode is van maandag 15 juli 2024 tot vrijdag 6 september 2024 om 12.00 uur. Hieronder leest u wat de regeling inhoudt.

Neem deel aan ons consortium

Hyundai Nexo op waterstof van Vissers Energy Group.
Ontwerp zonder titel (6).jpg

Waarom kiezen voor ons consortium?

Vissers Energy Group is voornemens deel te nemen aan deze regeling met ons geplande 'tankstation van de toekomst' in Venlo-Tegelen zoals hier links afgebeeld.  Wanneer het waterstoftankstation binnen 10 rijkilometers van een stedelijk knooppunt ligt, zoals ons station in Venlo, krijgt het voorrang op andere aanvragen.  

Daarnaast heeft Vissers Energy Group door een reeds toegekende Europese subsidie op dit project de juiste papieren om deze subsidie in 2024 binnen te halen! 

Neem deel aan ons consortium

Voor wie?

De Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit is voor bedrijven die in een samenwerkingsverband investeren in waterstof. Het samenwerkingsverband - een consortium - moet in ieder geval bestaan uit:

  • één exploitant van een waterstoftankstation; Vissers Energy Group in dit geval.
  • en bedrijven zoals u, die willen investeren in één of meerdere waterstof-aangedreven voertuigen.

Hoeveel subsidie krijgt u?

Het consortium ontvangt in totaal maximaal €6 miljoen. Daarvan zal maximaal €4 miljoen zijn voor de aanschaf van één of meerdere waterstofvoertuigen. Bij nieuwe voertuigen krijgt u subsidie over het verschil tussen aanschaf van een fossiel voertuig en H2 voertuig met een maximum van 80%. En bij retrofit krijgt u subsidie voor de ombouwkosten. Met retrofitting laat u vervoermiddelen aanpassen tot emissievrij vervoer op waterstof.

Tabel subsidiebedragen per voertuig

VoertuigSubsidiebedrag
licht voertuig van categorie N1€ 60.000
zwaar voertuig van categorie N2 met brandstofcel€ 150.000
zwaar voertuig van categorie N2 met waterstofverbrandingsmotor€ 50.000
zwaar voertuig van categorie N3 met brandstofcel dat minder weegt dan 30.000 kg€ 220.000
zwaar voertuig van categorie N3 met brandstofcel dat tenminste 30.000 kg weegt€ 300.000
zwaar voertuig van categorie N3 met waterstofverbrandingsmotor dat minder weegt dan 30.000 kg€ 70.000
zwaar voertuig van categorie N3 met waterstofverbrandingsmotor dat tenminste 30.000 kg weegt   € 100.000
licht voertuig van categorie M1€ 100.000
licht voertuig van categorie M2€ 150.000
zwaar voertuig van categorie M3 met brandstofcel€ 300.000
zwaar voertuig van categorie M3 met waterstofverbrandingsmotor€ 100.000

Voorwaarden

  • De aanvraag bestaat in ieder geval uit één nieuw te bouwen waterstoftankstation, één op te waarderen waterstoftankstation of een bestaand waterstoftankstation.
  • De voertuigen in de aanvraag kunnen tenminste 30% dekken van de totale capaciteit van het waterstof tankstation. 50% van de voertuigen moet bestaan uit zwaar wegvervoer, zoals vrachtwagens en touringcars.

Hieronder leest u de rest van de voorwaarden voor een waterstoftankstation en emissievrije voertuigen.

Voorwaarden aan de emissievrije voertuigen

  • Ze zijn of worden voorzien van een brandstofcel.
  • Vrachtwagens (N2 of N3) en zware bussen (M3) mogen ook voorzien zijn of worden van een waterstofverbrandingsmotor.
  • Bij retrofitting moeten de voertuigen achteraf te kwalificeren zijn als emissievrije waterstofvoertuigen.
  • Bij toekenning dient het voertuig binnen 36 maanden op naam te staan.
  • Bij toekenning dient het voertuig tenminste 48 maanden vanaf de datum van inschrijving en tenaamstelling ononderbroken op te naam te hebben staan.

Welke voertuigen komen in aanmerking?

CategorieVoertuig
M1emissievrij waterstofvoertuig met maximaal 8 zitplaatsen,  voor rolstoelen toegankelijk en met daarnaast minimaal 5 zitplaatsen voor passagiers.
M2emissievrije waterstofbus met meer dan 8 zitplaatsen voor passagiers en een maximummassa tot 5 ton
M3emissievrije waterstofbus met meer dan 8 zitplaatsen voor passagiers en een maximummassa van meer dan 5 ton
N1emissievrij waterstofvoertuig voer van goederen met een maximummassa van 3.500 kg. Bijvoorbeeld bestelbusjes 
N2emissievrij waterstofvoertuig voor vervoer van goederen met een maximummassa van meer dan 3.500 kg maar niet meer dan 12 ton
N3emissievrij waterstofvoertuig voor vervoer van goederen met een maximummassa van meer dan 12 ton
 

Neem deel aan ons consortium

100-MAN-hTGX.webp

MAN hTGX

MAN is de eerste fabrikant die een truck met een waterstofverbrandingsmotor introduceert. De MAN hTGX is perfect inzetbaar in bijvoorbeeld de bouw, ECO-Combi (LZV), gevaarlijke stoffen (ADR), bouw/infra, silo & tank, RMO, agri en zwaar transport. Een echte krachtpatser dus! Met een landelijk netwerk aan waterstoftankstations is Nederland klaar voor de MAN hTGX.

De MAN waterstof truck is 100% MAN;  betrouwbare kwaliteit, innovatief, efficiënt en ontworpen met het oog op chauffeur én ondernemer.  De truck is uitgerust met een eigen ontwikkelde waterstofverbrandingsmotor en waterstoftanks en voldoet 100% aan de zero emissie norm. Met deze introductie zet MAN de volgende stap op het gebied van duurzaamheid. 

Neem deel aan ons consortium!

Wilt u meer informatie ontvangen over de SWIM? Wilt u door onze specialisten hierover teruggebeld worden? Of wilt u zich aanmelden bij ons consortium. Vul dan onderstaand contactformulier in en er wordt spoedig contact met u opgenomen.

Neem deel aan ons consortium

Wij staan klaar om jou te helpen

Wij staan klaar om jou te helpen

Hoofdkantoor

Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08:00 - 17:00 uur