Vol energie om in de vraag naar duurzame mobiliteit te voorzien

Vol energie om in de vraag naar duurzame mobiliteit te voorzien

Chiem Maessen

Geschreven door Chiem Maessen, Accountmanager & Marketing B2B

Geschatte leestijd:

Duurzame mobiliteit

Vissers Energy Group beheert 62 tankstations, waarvan 49 bemand. Het familiebedrijf loopt voorop als het gaat om zero-emissieoplossingen. In Horst is het eerste waterstof-tankstation geopend en in Venlo opent binnenkort de eerste energy hub. Met de opgebouwde kennisvoorsprong helpt het bedrijf ondernemers bij hun overstap naar duurzame mobiliteit.

‘We ondersteunen klanten bij hun mobiliteitsvraagstukken’

Gerbert Vissers is de vierde generatie die aan het roer van het familiebedrijf staat. ‘Je kunt achteroverleunen, op dit moment is nog maar 5 procent van het wagenpark elektrisch. Wij hebben er juist voor gekozen om voorop te lopen. Niet omdat het vandaag of morgen verschrikkelijk veel geld oplevert, maar vooral om vroegtijdig kennis en ervaring op te doen en die in te zetten om onze eigen tankstations beter te maken en om alles wat we leren weer toe te passen bij onze klanten. Als specialist op het gebied van brandstoffen en alternatieve brandstoffen ondersteunen we klanten bij hun mobiliteitsvraagstukken.’

Waterstof Tanken bij Vissers Energy Group.
Elektrische auto opladen bij Vissers Energy Group

Energyhubs

Eind van dit jaar is de helft van de tankstations voorzien van laadoplossingen. ‘Dat kan nog niemand in onze sector zeggen. We hebben alweer twee jaar ons eerste waterstoftankstation operationeel. Daarmee waren we een van de eersten.’ De energietransitie zit nog maar aan het begin, constateert Vissers. ‘Er moet nog heel veel gebeuren. Om de transitie in de mobiliteit te maken, moet je alle fossiele brandstoffen omzetten naar zero-emissie oplossingen. Dat is een gigantische opgave waarvoor je, naast elektrisch rijden, duurzame brandstoffen – “e-fuels”, zoals HVO – als tussenoplossing nodig hebt om de CO2-doelen te halen. Personenwagens gaan uiteindelijk naar elektrisch. Voor het zwaardere materieel en het tussensegment zie ik kansen voor waterstof.’ De komende jaren zullen steeds meer energyhubs aan de opritten van snelwegen of de rand van een stedelijk gebied verrijzen, verwacht Vissers. ‘Bij Venlo gaan we onze eerste energyhub bouwen. Daar kun je elektrisch laden en waterstof tanken. Een groot deel van de capaciteit wordt met zonnepanelen door ons zelf opgewekt en in batterijen opgeslagen.’ De voorzieningen op de tankstations van Vissers worden steeds uitgebreider en comfortabeler. Met eigen shopconcepten Moments & More, Delimore en de Smaaksmederij wordt zowel de auto als de bezoeker zelf in onze tankstations van energie voorzien. ‘In Venlo maken we plekken waar je, als je staat te laden, je laptop kunt openklappen om te werken. We bieden energie voor je voertuig, maar ook energie voor jezelf. ‘Als je onderweg bent, wil je letterlijk en figuurlijk bijladen. Daar investeren we als Vissers Energy Group volop in.

Specialist in mobiliteitsvraagstukken

Een tweede ontwikkeling is dat bedrijven eigen laadfaciliteiten willen of moeten ontwikkelen. De rol die Vissers daarbij speelt, is klanten helpen bij het slim en groen inrichten van hun eigen laadstations of de stap naar zero-emissie. ‘Veel transportondernemers hebben we al tientallen jaren als klant. We hebben een beetje hetzelfde DNA. De kennis die we hebben opgedaan bij het doorontwikkelen van onze tankstations tot energyhubs passen we toe op de laadstations van deze klanten. Iedereen heeft last van netcongestie. Dat probleem is er, dus dat moet je proberen op te lossen. We helpen om de laadfaciliteit een behapbare investering te maken en om vervolgens door slimme toepassingen de kostprijs per kilometer zo laag mogelijk te houden. De kennis die we daarbij hebben opgedaan, zetten we nu in voor de ondernemers die een voorziening op het eigen terrein willen aanleggen. We ondersteunen het gehele proces van inventarisatie tot het beheer.’ Vissers geniet van het pad dat hij voor zijn bedrijf heeft uitgestippeld: ‘In een sector zonder duurzaam imago willen wij vooroplopen in duurzame mobiliteitsoplossingen. Ik vind het supermooi om in die transitie aan het roer te staan van het familiebedrijf. We kunnen nieuwe dingen ontwikkelen, waarbij we dankzij ons goed draaiende businessmodel die investeringen ook kunnen doen. Zodat we ook op de langere termijn continuïteit hebben.’

Overstap op zero-emissie is steeds minder vrijblijvend

Ondernemers hebben vanaf komend jaar in bijna 30 gemeenten te maken met zero-emissiezones. En een bedrijfspand met meer dan 20 parkeerplaatsen moet vanaf 2025 minimaal één laadpaal hebben. Slim laden op je eigen terrein is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat moet je weten voordat je begint? De Energy Performance of Buildings Directive (EPBD III-richtlijn) verplicht ondernemers om een laadpaalvoorziening aan te leggen als het bedrijfspand meer dan 20 parkeerplaatsen heeft. Bij nieuw- of verbouw moet 1 op de 5 plaatsen een aansluiting hebben. Het plaatsen van een laadpaal is alleen niet verplicht als de kosten van een laadpunt (ontwerp, materialen en installatie) meer dan 7% van de renovatiekosten zijn. De logistiek en transport staat voor een nog grotere uitdaging, vanwege de komst van zero-emissiezones. Gerbert Vissers van Vissers Energy Group ziet dat veel transportbedrijven worstelen met de investering die nodig is voor de verduurzaming van het wagenpark. ‘Wij proberen te helpen dat ze die investeringen toch kunnen gaan terugverdienen. Dat geldt namelijk ook voor de investering in onze tankstations. Die willen we uiteindelijk toch graag terugzien, door alle slimmigheden die ons daarbij helpen in te zetten. Denk aan zonnepanelen, accu’s en slimme software die het laden managet, maar ook de subsidies.’

Elektrische auto opladen bij Vissers Energy Group

Omzeilen netcongestie

Een probleem bij de aanleg van de laadpalen is de aansluiting op het stroomnet. Het elektriciteitsnet staat onder druk door de energietransitie. Inmiddels staan er 500.000 laadpalen in Nederland. Dit aantal groeit door naar 2 miljoen in 2030 (500 nieuwe laadpalen per dag), verwacht Netbeheer Nederland. In verschillende regio’s is er voor ondernemers geen (extra) ruimte beschikbaar op het elektriciteitsnet. Hierdoor moet je vaak lang wachten op een aansluiting of verzwaring. Het vraagt om slimme oplossingen, waarbij je in de tussentijd slim gebruikmaakt van de stroomcapaciteit die je wel hebt, vaak in combinatie met andere oplossingen, zoals opslag. Transportondernemers en eigenaren van zware elektrische voertuigen, kunnen de investeringskosten drukken door de laadinfrastructuur aan te leggen op een publiek toegankelijke locatie. Met de Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA) wil de overheid de uitrol van publiek toegankelijke laadlocaties voor zwaar vervoer versnellen.

Subsidie voor aanlegkosten

Bedrijven met meer dan 100 werknemers moeten sinds 1 juli van dit jaar verplicht rapporteren over het woon-werkverkeer. Werkgebonden personenmobiliteit is verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de totale CO2-uitstoot op de weg. Zelfs op afstanden tot 10 kilometer is de auto het favorieten vervoermiddel naar het werk (bron: CBS). Met de verplichte rapportage wil de overheid het gebruik van de auto ontmoedigen en elektrisch vervoer stimuleren. De overheid komt ondernemers die op het eigen of gehuurd terrein laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen willen aanleggen tegemoet met de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA). Hiermee krijg je een deel van de kosten voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en de aanleg via subsidie terug. Naast de subsidie voor laadinfrastructuur kun je subsidie aanvragen voor een stationaire batterij waar je de stroom van zonnepanelen kan opslaan, waardoor je maximaal profiteert van zelf opgewekte, duurzame stroom. Tegelijkertijd ben je minder afhankelijk van netcongestie en wisselende energieprijzen. Gecombineerd met slimme laadsoftware zorg je zo dat je de kostprijs per kilometer van je elektrische vervoer verder verlaagt.

Bron: Topic Nederland

Kennisdeling & nieuws vanuit Vissers

Vissers Energy Group loopt graag voorop en wat we leren, dat delen we graag met jou! Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van tankstations en energie. 

MONO bij BP Vissers in Afferden
  • Nieuwsartikel

MONO bij BP Vissers in Afferden

Rijd jij ook MONO? Die vraag stelde het MONO-campagneteam op maandag 7 oktober 2024 aan de bezoeker...

Bekijk dit artikel

Bezoek onze stand op BBB Maastricht
  • Elektrisch laden
  • Laadpalen
  • Nieuwsartikel

Bezoek onze stand op BBB Maastricht

7-8-9 oktober staat Vissers Energy Group met een stand op de BBB horecabeurs in Maastricht. Kom alle...

Bekijk dit artikel

De 25ste Moments & More is geopend!
  • Nieuwsartikel

De 25ste Moments & More is geopend!

12 juli hebben we alweer de 25ste Moments & More locatie geopend! We kunnen de opening van de 25ste ...

Bekijk dit artikel

Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA)
  • Elektrisch laden
  • Laadpalen
  • Nieuwsartikel

Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA)

Bent u ondernemer en wilt u op eigen of gehuurd terrein laadinfrastructuur aanleggen voor elektrisch...

Bekijk dit artikel

Bekijk alle nieuws- en kennisartikelen

Nog vragen? Neem contact op

Onze afdelingen zijn er om jou in beweging te houden. Of het nu gaat om een nieuwe tankpas, een laadpaal plaatsen, meer informatie over waterstof een factuur of marketingactie, we helpen je graag vooruit. Laat jouw gegevens achter en we nemen contact met je op.

Wij staan klaar om jou te helpen

Wij staan klaar om jou te helpen

Hoofdkantoor

Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08:00 - 17:00 uur